Szczawa (dopływ Wisłoki)

Współrzędne49°34′07,8″N 21°25′59,4″E/49,568822 21,433153
Ujście
Recypientrzeka Wisłoka
Miejscena wschód od Załęża (Markuszki)
Wysokośćok. 255 m n.p.m.[1]
Współrzędne49°38′26,6″N 21°28′32,7″E/49,640725 21,475742
Położenie na mapie województwa podkarpackiego
Mapa konturowa województwa podkarpackiego, po lewej nieco na dole znajduje się punkt z opisem „źródło”, powyżej na prawo znajduje się również punkt z opisem „ujście”
Położenie na mapie Polski
Mapa konturowa Polski, na dole po prawej znajduje się punkt z opisem „źródło”, powyżej na prawo znajduje się również punkt z opisem „ujście”

Szczawapotok, lewobrzeżny dopływ Wisłoki[2] o długości 12,07 km[3].

Potok płynie w Beskidzie Niskim i na Pogórzu Jasielskim. Jego źródła znajdują się na wysokości 580-600 m n.p.m., na północno-wschodnich stokach Świerzowej. Spływa początkowo w kierunku północno-wschodnim, głęboką i wąską doliną między masywem Trzech Kopców na południu a Górą Zamkową na północy. Następnie płynie przez Mrukową i, zostawiając po prawej stronie masyw Bucznika, wypływa na dość zrównany w tym miejscu teren Pogórza Jasielskiego. Poniżej wsi Samoklęski, poza drogą nr 993 GorliceNowy Żmigród, skręca na północ. Przed Osiekiem Jasielskim skręca ponownie, ku północnemu zachodowi, by poniżej tej miejscowości, na wysokości ok. 255 m n.p.m. ujść do Wisłoki tuż przed ujściem do niej innego dopływu z grupy Magury WątkowskiejKłopotnicy. Dopływy lewobrzeżne bardzo nieliczne, wśród dopływów prawobrzeżnych głównie drobne cieki wodne z północnych stoków Bucznika.

Przypisy

Bibliografia

• Beskid Niski. Mapa turystyczna 1:50 000, wyd. Compass, Kraków 2004, ​ISBN 83-89165-54-6​;
  • Krukar Wojciech, Kryciński Stanisław, Luboński Paweł, Olszański Tadeusz A. i in.: Beskid Niski. Przewodnik, wyd. II poprawione i aktualizowane, Oficyna Wydawnicza "Rewasz", Pruszków 2002, ​ISBN 83-85557-98-9​;
  • Krygowski Władysław: Beskid Niski, Pogórze Ciężkowickie (część wschodnia) i Pogórze Strzyżowsko-Dynowskie (część zachodnia), wyd. II poprawione i uzupełnione, wyd. Sport i Turystyka, Warszawa 1977.

Media użyte na tej stronie